1984

+ Gaijin Blues

data: 10 VI 2022   pt.   20:00
bilety: 35/50 Kup bilet
1984
1984 to rzeszowska legenda polskiej nowej fali ciesząca się zasłużonym statusem kapeli kultowej w swoim nurcie. Na czele grupy stoi do dziś jeden z jej liderów i założycieli, gitarzysta oraz autor wszystkich tekstów – Piotr „Mizerny” Liszcz, a sama formacja, po latach obfitujących w liczne zawirowania i zmiany w składzie, ma się dziś dobrze jak nigdy. Ich koncerty to energetyczne, chwytające za gardło sety, przywodzące na myśl skojarzenia z takimi wykonawcami jak choćby Swans czy No Means No z ich najlepszych lat. Mimo, iż od słynnego debiutu kapeli na dużej scenie festiwalu w Jarocinie w 1985 roku upłynęło już trochę czasu, zespół wciąż konsekwentnie kroczy swoją ścieżką. W 2020 roku ukazał się ich kolejny album „Piękny jest świat”, wydany nakładem Anteny Krzyku.
„Autostrady”: https://youtu.be/ouvNT7fu-B0
Gaijin Blues
Gaijin Blues kochają japońską popkulturę, mangę i klasyczne gry RPG. Ich wyjątkowe brzmienie i żywiołowe występy na żywo zachwycają także tych, którzy nie spędzili całego dzieciństwa przed konsolą.
Zespół powstał w 2018 roku z inicjatywy Pawła Klimczaka (aka Naphta) i Michała Szafrańca (aka Playstation Yoga Music), którzy wcześniej współpracowali ze sobą w jazzowej grupie Naphta & The Shamans. Jako Gaijin Blues wykorzystują zarówno instrumenty jak i sampling, by zatrzeć granice między brzmieniami Wschodu i Zachodu i stworzyć ścieżkę dźwiękową do swoich autorskich historii. Wrocławski duet inspiracje przemyca w miksie nowoczesnej muzyki elektronicznej: od balearycznego house’u przez dubstep po footwork.
Na początku lutego 2019 londyńska wytwórnia Shapes Of Rhythm wypuściła ich debiutancką epkę, w listopadzie 2019 pojawił się pierwszy album duetu, ‘Gaijin Blues II’. Oba wydawnictwa były grane m.in. na falach Worldwide FM, BBC Radio, NTS Radio, KEXP czy Trójki. Pisał o nich m.in. Bandcamp Daily i Weekly (US), Hype Machine (US), Kiblind (FR), Gazeta Magnetofonowa, Twistedsoul (GB), Music Is My Sanctuary (GB) i Bartek Chaciński (Polityka). Dzięki koncertom w Londynie (m.in. w ramach rezydencji Romare w legendarnym Jazz Cafe, w Servant Jazz Quarters, Rye Wax i w Islington Assembly Hall), w największych polskich miastach i w ramach cyklu Sofar Sounds Gaijin Blues wyrobili sobie opinię ekscytującego widowiska.
Po sukcesie “Gaijin Blues II” wrocławski duet w 2021 roku powraca z kolejnym albumem, zatytułowanym “Gaijijn Blues III”. Pozostając w obrębie charakterystycznych dla siebie inspiracji japońską popkulturą, artyści niemal całkowicie rezygnują z sampli, które do tej pory stanowiły znak rozpoznawczy zespołu. Typowe instrumentarium wykorzystywane przez Gaijin Blues, – gitary elektryczne, perkusja, syntezatory i maszyny perkusyjne – zostały sprzężone z maszynerią wirtualną. Ten muzyczny krajobraz przypomina pobojowisko po starciu robotów z Daft Punk z metalowcami zagubionymi w salonie gier.
Nadchodzący album Gaijin Blues powstawał w czasie pandemii. Długotrwała izolacja skierowała uwagę artystów na przestrzenie, które wcześniej nie były przez nich eksplorowane. Efektem jest znacznie bardziej nieokiełznany i otwarty charakter albumu oraz odważniejsze i bezkompromisowe wykorzystanie różnorodnych muzycznych gatunków, w tym agresywnego techno, heavy metalu i jazzu fusion. Nowy album ukaże się jesienią nakładem Coastline Northern Cuts.
Gaijin Blues grają na żywo korzystając z MPC, automatów perkusyjnych, syntezatorów, looperów, fletów i perkusjonaliów. Występowali w Polsce i zagranicą, przede wszystkim w Londynie, gdzie otwierali występy Romare, Amona Tobina i Actressa.
Paweł Klimczak jest dziennikarzem, radiowcem i DJ-em. W 2011 uczestniczył w projekcie Red Bull Music Academy. Michał Szczepaniec znany jest również jako członek koncertowego składu EABS, z którym wykonywał muzykę Krzysztofa Komedy.