Jerusalem in My Heart

+ Micromelancolie

data: 17 X 2018   śr.   20:00

Jerusalem In My Heart powraca z Daqa’iq Tudaiq, trzecim albumem studyjnym wydanym przez Montréalsko-Beirucki
duet.

Audiowizualny happening pod nazwą Jerusalem in My Heart funkcjonuje od 2005 r. Od początku centralną rolę odgrywa w nim montrealski muzyk i producent, Radwan Ghazi Moumneh, Libańczyk od wielu lat związany z niezależną sceną muzyczną w Montrealu – początkowo, w latach 90-tych jako gitarzysta, a w ostatniej dekadzie także niestrudzony dźwiękowiec i producent muzyczny. Moumneh ma też związki z eksperymentalną sceną muzyczną w Bejrucie, gdzie co roku spędza parę miesięcy.

Występy Jerusalem in My Heart stoją pod znakiem nieustającej zmiany, w przeszłości zespół tworzyło od 2 do 24 uczestników, którzy dodatkowo włączają najczęściej elementy teatralne i projekcje wideo. Cechą spajającą koncerty był zawsze śpiew i wybuchowa wrażliwość muzyczna Moumneha, ale sama warstwa muzyczna także nie ulegała stagnacji. Może to jeden z powodów, dla których Moumneh aż do 2012 r. opierał się przed rejestrowaniem nagrań projektu.

Od strony muzycznej, projekt Jerusalem in My Heart to także próba łączenia różnych historii. Słuchając wydanego w 2013 r. albumu “Mo7it Al-Mo7it” słyszymy nowoczesność, eksperymenty i elektronikę, ale też tonacje, muzyczne skale, melizmat i brzmienie tradycyjnych instrumentów zaczerpnięte z muzyki arabskiej, wszystko nagrane z charakterem punkrockowca.

Obecnie Jerusalem in My Heart ma charakter audiowizualnego duetu: Radwan Ghazi Moumneh odpowiada za muzykę, a Charles-André Coderre, montrealski filmowiec, prezentuje własnoręcznie stworzone projekcje wizualne, wykorzystując często specyfikę miejsca, gdzie odbywają się występy.

Ostatni album JIMH, “If He Dies, If If If If If If“ został wydany przez Constellation Records we wrześniu 2015 roku, ku powszechnemu zachwytowi krytyków i fanów zespołu. Wykorzystując swoją obecność w roli kuratorów na 11 edycji Holenderskiego festiwalu Le Guess Who, gdzie będą odpowiadać za specjalny dobór artystów z Bliskiego Wschodu i Afryki, duet wyruszy na cztero tygodniową trasę po Europie w ramach której odwiedzą między innymi Kraków.

EN:

Jerusalem In My Heart (JIMH) returns with Daqa’iq Tudaiq, the third full-length album from the Montréal-Beirut contemporary Arabic audio-visual duo, following the acclaimed 2015 release If He Dies, If If If If If If (year-end lists at The Wire (#39), The Quietus (#24) and A Closer Listen (Top 10), among other accolades). Featuring voice, electronics, buzuk and other instrumentation from composer-producer Radwan Ghazi Moumneh (Matana Roberts, Suuns, BIG|BRAVE) and
complemented by the 16mm analog film work of Charles-André
Coderre in live performance, JIMH continues to expand the horizons of its profound conceptual and aesthetic engagement with Arabic/Middle-Eastern traditions. Daqa’iq Tudaiq translates as “minutes that bother/oppress/harass” – which presumably needs no further explanation – and features two distinct album sides of music.

Side One realizes a long-held dream of Moumneh’s to record a modern orchestral version of the popular Egyptian classic “Ya Garat Al Wadi” by the legendary composer Mohammad Abdel Wahab. JIMH assembled a 15-piece orchestra in Beirut, enlisting the celebrated Montréal-Cairo musician/composer Sam Shalabi (Land Of Kush) as arranger and musical director for the session. Anchored by the stately hypnotic pace of plucked and percussive instruments (riq, santur, derbakeh, kanun), the piece unfolds with lush, languid, reverb-drenched manoeuvrings through virtuosic Maqam shifts (oriental scales). Moumneh’s melismatic lead vocals and electronic production sensibility pay homage to the genre’s documented historical recording traditions, while pushing things subtly and respectfully into new territories of sonic distortion and noised, artefact-laden transmission. The song’s original title (with lyrics penned in 1928 by the poet Ahmad Shawqi) translates as “Oh Neighbour Of The Valley”, but JIMH takes a different line from the original lyric as the new title for its orchestral-electronic reinterpretation. “Wa Ta’atalat Loughat Al Kalam” (“The Language Of Speech Has Broke Down”) is an expression of wordless love and transcendent communication between two lovers’ eyes in Shawqi’s poem; JIMH re-titles the song with this line, exploding the sentiment with more complexity, tragedy and socio-political meaning – also prefiguring the formal aesthetic ruptures JIMH bring to the piece itself. Love in a time of politics, politics in a world conspiring against love, and the specificity of Arab diasporic experience in our brutish 21st century.

Side Two comprises four tracks of non-ensemble “solo” material by Moumneh which push rupture anddecomposition / recomposition of tradition further into avant-garde territory – voice, buzuk and electronics take the lead on a suite of emotive and evocative songs, including the percussive loop-driven instrumental “Bein Ithnein” (“Between Two” ) and the stunningly unsettling processed vocal track “Thahab, Mish Roujou’, Thahab” (“The Act Of Departing, Not Returning, Departing”).

Daqa’iq Tudaiq features album art by Charles-André Coderre, whose innovative 16mm film techniques frame JIMH’s entire visual identity – this time using archival photos from the Arab Image Foundation, which have been re-photographed and subjected to experimental chemical treatments of Coderre’s own invention.

Daqa’iq Tudaiq is a masterful, mesmerizing artistic statement and confirms Jerusalem In My Heart as one of the most engaged and forward-looking groups at work in avant-garde Middle Eastern music today. Thanks for listening.

https://www.jerusaleminmyheart.com/
http://cstrecords.com/jerusalem-in-my-heart/
https://www.youtube.com/watch?v=eSzD4E822HU
https://www.youtube.com/watch?v=oDL9q7OrmNE

Micromelancolié

Micromelancolié w swojej twórczości wykorzystuje dźwięk znaleziony, zjawisko sprzężenia zwrotnego, mikrosample oraz nagrania terenowe budując z ich pomocą mapy oraz pocztówki dźwiękowe sprzyjające zadumie nad pamięcią dźwiękową oraz zacieraniem się wspomnień.

Muzyka Micromelancolié znajduje się w katalogach takich wytwórni jak: Aurora Borealis Recordings, BDTA, Black Horizons, Chemical Tapes, Crónica, Instruments of Discipline, Monotype Rec., Requiem Records, Sangoplasmo, Where To Now?, Wounded Knife czy Zoharum.

Micromelancolié prezentował swoją twórczość na festiwalach: Arhythmic Perfection Plan, Audio Art Festiwal, Begehungen Kunstfestival, Canti Illuminati, CoCArt, DACH-9 Art Festival, Diffusion Art, Dni Muzyki Nowej, Kalisz Ambient Festival, Kino na Granicy, Klangfest, Re:source, Restytucje, Sacrum Profanum, Tauron Nowa Muzyka, Temple of Silence, Unsound, WRO – Media Art Biennale, Wrocław Industrial Festival, WROsound.

http://ninateka.pl/film/robert-skrzynski-awangarda-na-ucho

Więcej informacji:
www.coughserenades.net
www.facebook.com/coughserenades
www.soundcloud.com/micromelancolie