Jimmy Whispers
+ Dubais
Front Row Heroes i Klub RE zapraszają Was na koncert zespołów Jimmy Whispers i Dubais.
Jimmy Whispers
A lot has changed for everyone over the 8 years since Jimmy Whispers released his debut LP, especially for Jimmy himself. In another lifetime, he was that sweet kid from Chicago who stole our hearts with his aw-shucks Midwestern attitude and his knack for writing catchy old-time melodies. Legendary critic Jessica Hopper once called him the city’s “greatest new homegrown musical enigma,” and he turned a mixtape of iPhone voice memos (Summer in Pain) into a profound racket, that saw him perform at the Pitchfork Music Festival and earn praise from that outlet and places like Stereogum, Spin, BrooklynVegan, VICE, NME, and many others. If you caught a glimpse, it was exciting, but it was just a warm-up to his second act.
As for today, Jimmy Whispers is alive and well in Los Angeles. He’s still making music—quite a lot of it. He’s got a blossoming new career as a music video director and filmmaker. He’s become a co-writer for others including Drugdealer and Dent May. He’s got his sobriety, a new commitment to making life-affirming art, and a 1988 Buick Reatta. Jimmy Whispers has returned with a new LP The Search For God out June 9th on Carpark Records. His first since his 2015 debut, the album was co-produced by Ziyad Asrar of the band Whitney, and returns to some jewel-box era teen influences out of step with the chill/lo-fi LA indie rock scene he’s found himself lumped in with.
https://jimmywhispers.bandcamp.com/album/the-search-for-god
“Jimmy Whispers is underground pop’s next cult leader” — Entertainment Weekly
“Quick, sweet bedroom-pop” — Pitchfork
“His songs are so jubilant and catchy that it’s easy to get swept up in the performance” — Chicago Reader
“There’s sadness in Jimmy Whispers’ heart, and [he] shines brightest when he lets it out” — NME
“There’s a beautiful Jonathan Richman-type childlike quality to the music and the man behind it” — DIY Magazine
riyl: Future Islands, Porches, The Drums, Molly Nilsson
***
Dubais
Dubais (Nadia Buyse) to nieustannie zmieniający się “concept band”. Nadia opowiada o nim: „To moja odpowiedź na uczestnictwo w branży, w której, szczególnie jako kobieta o odmiennym kolorze skóry, musisz się wpisać w pewne „brzmienie” lub „image”, aby stworzyć produkt nadający się do sprzedaży, który powinno się dać łatwo strawić i spakować by docierał do publiczności w dosłowny, oczywisty sposób. Nadia jest wokalistką i multiinstrumentalistą, która miała swój udział w ponad 37 zespołach, współpracuje z wieloma artystami i muzykami w różnym charakterze…ale podpisywanie się pod wszystkim co się robi jest nudne jak cholera.
Chociaż DUBAIS działa jako zespół, to w rzeczywistości jest narzędziem do prac konceptualnych i aktywizmu kulturalnego. Nadia wykorzystuje tropy muzyki pop w celu badania zbiorowych migracji, neo-liberalnej dystopii, emocjonalnego nie przystawania, technologii konsumenckich, tożsamości hybrydowych, feminizmu i transnarodowych społeczności.
DUBAIS wydaje muzykę, publikuje teksty, prowadzi liczne warsztaty, wykłada, pokazuje swoje prace i występuje na scenie międzynarodowej w różnych miejscach i przestrzeniach.
Zespół zaczął występować jako “Adrian Piper Cover Band”, w ramach którego Nadia wykonywała “popowe covery” fragmentów tekstów z instalacji Cornered, autorstwa konceptualnej artystki Adriany Piper. DUBAIS powstało podczas późniejszej rezydencji artystycznej, gdzie pierwsza piosenka STEP BACK została napisana i nagrana za pomocą telefonu komórkowego, w pętli sprzężenia zwrotnego wideo, w łazience.
Od absurdalnych synthowych coverów, poprzez ballady gitarowe o umawianiu się z diabłem na randkę, po popowe piosenki o mordowaniu go, muzyka Nadii przechodzi od gatunku do gatunku, a łączący ją wątek to estetyka DIY i sztuka wideo która rozciąga się na instalację, performance, albumy wizualne, eksperymentalne popowe opery.
https://dubais.bandcamp.com