The Light
+ Aram Shelton
Wacław Zimpel (Pl)-clarinet & bass clarinet; Wojciech Traczyk (Pl)-bass;
Robert Rasz (Pl)-drums; Aram Shelton (USA)-clarinet & alto sax
Wacław Zimpel – klarnecista, klarnecista basowy, kompozytor. Urodził sie 27 lipca 1983 roku. Na polskiej scenie muzycznej zadebiutował jako współtwórca jazzowej formacji EMERGENCY, poszukując własnych, oryginalnych środków wyrazu, opartych na tradycji jazzu i współczesnej muzyce klasycznej. Jego główną inspiracją jest tworczość takich artystów jak Eric Dolphy, John Coltrane, Ornette Coleman, Jimmy Giuffre, Anton Webern, Igor Strawiński.
Poszukiwania muzyczne Wacława Zimpla skupiają się głównie na nowoczesnym podejściu do materiału dźwiękowego w improwizacji, wykorzystując XXw. techniki kompozytorskie w prowadzeniu melodii i harmonii. Charakterystyczne dla jego muzyki jest również podejscie do brzmienia zespołu, poprzez oryginalne zestawienia instrumentów. Wacław Zimpel występował w ramach projektow: MIKOŁAJ TRZASKA QUARTET, TRZASKA / ZIMPEL / DYS, ZIMPEL / KUSIOŁEK, CLARINET SUMMIT z Theo Jorgensmannem i braćmi Oleś. Wykonuje również kameralnie i solowo muzykę klasyczną.
Robert Rasz – absolwent Wydziału Jazzu Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Studiuje instrumentalistykę na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Współpracuje z licznymi zespołami muzycznymi m.in. Emergency, Raalya, Zimpel / Traczyk / Rasz Trio, Kadabra, jak również z indywidualnymi, wybitnymi artystami, takimi jak: Gabriela Kulka, Piotr Rodowicz, Mikołaj Trzaska, Jerzy Małek, Wojciech Pulcyn, Piotr „Bocian” Cieślikowski czy Marcin Małecki. Brał udział w wielu festiwalach m.in. Nordischerklang w Graisfwald (Niemcy) . W 2002 roku zdobył indywidualne wyróżnienie na krakowskim festiwalu Jazz Juniors, a w 2005 roku wraz z zespołem uhonorowany został I nagrodą dla Najlepszego Zespołu Jazzowego na Festiwalu „Nadzieje Warszawy”.
Wojciech Traczyk – kontrabasista i kompozytor jazzowy. Jest absolwentem wydziału jazzu PSM im. F. Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu Zbigniewa Wegehaupta oraz wydziału jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie kontrabasu Adama Kowalewskiego. Jego artystyczne poszukiwania skoncentrowane są na budowaniu indywidualnego języka w oparciu o szeroko rozumianą tradycje muzyczną. Współpracuje z wieloma muzykami i współtworzy projekty prezentujące różne stylistyki, między innymi: Marcin Masecki, Maria Peszek, Muzykoterapia, Tworzywo Sztuczne, Timeless, Telewizor, Zimpel&Traczyk&Rasz Trio, których cechą wspólną jest oryginalność brzmienia i emocjonalna siła wyrazu.
Aram Shelton – urodził się w Walton, w stanie Nowy York, 14 września 1976 roku, dorastał na południu Florydy gdzie też zaczął grać na saksofonie i uczyć się muzyki w wieku dziesięciu lat. Aktywną działalność koncertową i nagraniową rozpoczął jednak dopiero po przeniesieniu się do Chicago (w 1999 roku), gdzie poszerzył swoje instrumentarium o klarnet, klarnet basowy, studiował grę na trąbce oraz muzykę elektroakustyczną (zwłaszcza zastosowanie nowych technologii w muzyce komponowanej i improwizowanej).
Pierwszy składem jaki Aram Shelton współtworzył w Chicago było trio z perkusistą Timem Daisy i basistą Jasonem Ajemianem – Dragons 1976, nieco później kwartet Arrive z Daisym, wibrafonistą Jasonem Adasiewiczem oraz basistą Jasonem Roebke, elektroakustyczny duet Grey Ghost z Johnathanem Crawfordem oraz Keefe Jackson’s Fats Citizens. Wraz z Ernstem Karelem (członkiem formacji TV Pow) oraz Koutaro Fukui nagrywał muzykę elektroakustyczną.
Koncertował z wieloma luminarzami amerykańskiej awangardy: Jeffem Parkerem, Kenem Vandermarkiem, Steven Bernsteinem, Jebem Bishopem, Joshem Abramsem, Guillermo Gregorio, Nori Tanaką, Chrisem Jonas, Fredem Lonberg-Holmem, Michaelem Hartmannem i Robem Mazurkiem.
Mimo, że Wacław Zimpel, Wojciech Traczyk i Robert Rasz należą do nowej generacji improwizatorów, legitymujących się wykształceniem akademickim, ich poszukiwania nowych form muzycznych nie wynikają wyłącznie z zainteresowania rozbudowaną formalnie europejską muzyką koncertową. Ich muzyka oddziałuje w dużo większym stopniu emocjonalną i rytmiczną siłą jazzu. Żywiołowa i jednocześnie zmysłowa gra na klarnecie basowym przywołuje na myśl Johna Surmana albo Michela Pilza. Znaleźć dobrą pozycję wyjściową, współczesne brzmienie. Decyzja, by na płycie zagranej w trio zrezygnować z instrumentu harmonicznego zaskakuje i jest dowodem sporej odwagi. To co oczywiste dla pianisty albo gitarzysty, jest dla improwizującego klarnecisty nadal niemałym wyzwaniem. To dowód jak pewnie i przekonująco Zimpel opanował rzemiosło improwizatora. W niemałym stopniu wspomagają go jego muzyczni partnerzy. Perkusista Robert Rasz i basista Wojtek Traczyk tworzą świetnie zgraną sekcję rytmiczną. Ich intensywny, interaktywny styl gry przenika przebieg improwizacji tworząc homogeniczne brzmienie, któremu nie doskwiera brak instrumentu harmonicznego. Dobry zespół, któremu trzeba życzyć czasu potrzebnego na pełną realizację muzycznych pomysłów. Theo Jörgensmann
www.aramshelton.com
http://www.facebook.com/pages/Aram-Shelton/44020957338?fref=ts