Unwed Sailor
Zespół narodził się w 1998 roku w Seattle z inicjatywy pochodzącego z Oklahomy kompozytora Johnathona Forda. Tworząc dla rockowych matematyków z Roadside Monument, Ford zaczął kierować się w rejony obce dla tej grupy. Jak się okazało, kompozycje idealnie pasowały do nowego projektu artysty, jakim był Unwed Sailor.
Założeniem Forda było stworzenie kolektywu, który nie będzie kwalifikował się pod typowe pojęcie „zespołu muzycznego”. Stąd wzięła się nieustanna ewolucja muzyczna, personalna i geograficzna Unwed Sailor. Projekt miał już swoją kwaterę główną w Chicago, Seattle, Washington D.C., Jackson (Minnesota), Little Rock (Arkansas), a ostatnio w Lawrence (Kansas). Równie imponująco wygląda lista zespołów z którymi Unwed Sailor koncertowali lub współpracowali: Pedro The Lion, Mary Timony, Low, The Danielson Famile, Sufjan Stevens, Early Day Miners, Minus tThe Bear, The Advantage, The Starlight Mints, Battles, Mates Of State czy wreszcie Beach House, by wymienić te najważniejsze.
Zarówno wydana w 1998 roku debiutancka EP-ka „Firecracker” (z gościnnym udziałem Dave’a Bazana z Pedro the Lion i Casey’a Wescotta z Fleet Foxes), jak i pełnowymiarowy album „The Faithful Anchor” (nagrany z pomocą Dana Burtona z Early Day Miners), pokazały Unwed Sailor jako grupę starającą się za pomocą muzyki stworzonej w studiu, wykreować obraz świata zewnętrznego. Badając różne ścieżki artystycznego przekazu, Unwed Sailor proponują refleksyjną, prawdziwą, głównie instrumentalną muzykę.
W 2002 roku wędrowanie kreatywnymi ścieżkami zaprowadziło Forda i jego projekt w rejon muzyki filmowej. Wraz ze wspomnianymi wcześniej Early Day Miners zarejestrowali soundtrack do obrazu niezależnego reżysera Chrisa Bennetta pod tytułem „Stateless”. Unwed Sailor umieścili również kompozycję na kompilacji obrazującej dźwiękiem inny film Bennetta – „For Jonathan”, gdzie poza tym trafiły utwory między innymi The Album Leaf, Mikaela Jorgensena, Jessiki Bailiff czy Her Space Holiday. W 2003 roku formuła Unwed Sailor uległa gruntownej przemianie. Zamiast standardowych instrumentalnych kompozycji, grupa postawiła na pełnowymiarowe, epickie opowieści, prezentowane z barokowym natężeniem i prostotą przedszkolnych rymowanek jednocześnie, napędzane sekcją rytmiczną zabawkowych perkusji. Rezultatem eksperymentów był album „The Marionette And The Music Box” – z założenia kolorowanka przedstawiająca historię tytułowej marionetki poszukującej zagubionej, legendarnej pozytywki.
Album nadający się do prezentacji w filharmoniach, jak i nocnych klubach. Trzy lata później zespół przedstawił dwie premierowe płyty zarejestrowane ponownie z Danem Burtonem za pulpitem producenckim: Eno-ambientową EP-kę „Circles” oraz atmosferyczną i zamyślona płytę długogrającą „The White Ox”. Tymi wydawnictwami Unwed Sailor obrali kurs na mroczne, minimalistyczne obszary rdzennie amerykańskiej symboliki dźwiękowej, charakteryzującej się kojącymi i medytacyjnymi klimatami. „The White Ox” promowany był na koncertach u boku Me Without You, Murder By Death czy The Appleseed Cast, także podczas tournee po Europie. Wydany w tym roku album „Little Wars” stapia korzennego rocka z eksperymentalno-ambientowymi dokonaniami Unwed Sailor. Wysoce energetyczne i mocno melodyjne instrumentalne kompozycje, zostały delikatnie podkolorowane syntezatorami i perkusją. Płyta łączy taneczne rytmy, chwytliwe przestery i eteryczna atmosferę. To wyjątkowy album, który rzuca wyzwanie całe koncepcji muzyki instrumentalnej.
http://www.unwedsailor.net/
http://www.facebook.com/unwedsailor
http://www.myspace.com/unwedsailor
http://www.youtube.com/watch?v=gLOCuM52Jhg